Szukaj

» Wyszukiwanie zaawansowane



Szukaj

» Wyszukiwanie zaawansowane



Szukaj


Szukaj

Szukaj

Nie masz pomysłu na wczasy?


« Powrót do aktualności (2126)

Wystawa malarstwa Anny Paduszyńskiej „Córka jeziora”



09-03-2011


11 marca br. (piątek) o godz. 19.00 w krakowskiej Galerii Lamelli zostanie otwarta - inspirowana Afryką - wystawa malarstwa Anny Poduszyńskiej „Córka jeziora”.


Na wystawie prezentuję dwie grupy obrazów, opartych o motywy inspirowane Afryką. Pierwszy chronologicznie cykl nosi tytuł „Barwy ochronne”; drugi, dominujący w ekspozycji, zyskał nazwę od wieńczącego go wielkoformatowego tryptyku pt. „Córka jeziora”.


Najwcześniejszymi impulsami malarskimi były dla mnie czysto emocjonalne reakcje na bezpośredniość napotkanych w Kenii ludzi oraz zdarzenia, którym towarzyszyła zarówno fascynacja, nabożne skupienie, które potrafiło się zamienić w wybuch śmiechu, jak i strach czy niepewność. Jako malarza, uwiodła mnie surowa, ale tętniąca witalnością, sceneria odwiedzanych miejsc, przesycone światłem powietrze, migotanie odblasków na ciemnej skórze, obserwowanej w ostrym słońcu i w kontraście z jaskrawymi strojami czy barwnymi fasadami budynków. Zafascynowała mnie także afrykańska skłonność do bezpretensjonalnej celebracji codziennych czynności, ustanawiających niemal święty rytm dnia oraz niewymuszony kult chwili.


Z wnikliwością przyglądałam się spotykanym ludziom w ich codziennej podróży między tradycją a technologią i religią, którymi się zachłystywali. Przy pierwszym oglądzie mieszkańcy slumsów i zamożnych dzielnic willowych odróżniali się od siebie głównie jakością noszonych butów. W uboższych dzielnicach bieda była wprawdzie barwniejsza, ale ten kolorowy naskórek skrywał gorzki miąższ. Kenia, kraina soczystych mango, bananowców, tłustych avocado i srebrnych liści sukuma wiki to miejsce, gdzie większość ludzi pracuje nawet po 15h dziennie bez szansy na zdecydowaną zmianę statusu materialnego. Jednocześnie stolica jawi się mieszkańcom jako miejsce przemian z Kopciuszka w Rockefellera - miejsce bardzo nobliwe i pobożne, sądząc po ilości kościołów czy meczetów.


„Córka jeziora” (Nyarnam) odnosi się do tradycji (w większości schrystianizowanego) ludu Luo, dla którego wierzenia nadal są podstawą ich kodeksu moralnego. Jak pisze Aleksandra Gutowska: „Luo uważają jezioro za róg obfitości, z którego czerpią bogactwo i siłę potrzebne do życia”. W centralnym dla wystawy tryptyku symbolika wody ma podwójny, chrześcijański i afrykański, kontekst.


Wystawa dedykowana jest Sao oraz Eli Wiejaczka, z którą autorka podróżowała po Kenii.



Anna Poduszyńska, malarz, rysownik, pedagog. Absolwentka Wydziału Malarstwa, dyplom z wyróżnieniem w 2005 roku w pracowni prof. Andrzeja Bednarczyka oraz aneks z rysunku w pracowni prof. Jacka Gaja. Współpracuje z Szkołą Rysunku i Malarstwa w Krakowie oraz Wielkopolską Szkołą Architektury i Sztuki w Poznaniu.


Fot. Anna Poduszyńska, "Córka jeziora"


Komentujesz: Wystawa malarstwa Anny Poduszyńskiej

Wpisz komentarz

Zamknij to okno
Tylko zalogowani użytkownicy mogą wystawiać komentarze

Fotogaleria: Galeria artykułu



Tagi: kraków, wystawa, afryka, córka jeziora


Wasza ocena:


Wyślij link do znajomego!

Zamknij to okno
Prześlij poniższy link do znajomego najwygodniejszą dla Ciebie formą :


Wasze komentarze

Skomentuj artykuł


    Jeszcze nie ma jeszcze żadnych komentarzy

Zgłoś nadużycie