Jak radzić sobie z kradzieżą w podróży?
26-03-2013
Bez pieniędzy, kart płatniczych, dokumentów i telefonu, często także możliwości porozumienia się w obcym języku – to może przydarzyć się każdemu podróżującemu. Nawet najlepiej zaplanowany wyjazd może stać się wówczas koszmarem. Co robić w sytuacji, kiedy turysta zagubi niezbędne rzeczy lub zostanie okradziony?
Jeśli dojdzie do kradzieży w pierwszej kolejności należy zgłosić zdarzenie na najbliższym posterunku policji, gdzie zostanie wydane oświadczenie potwierdzające zgłoszenie przestępstwa. Jeśli dokumenty zaginęły w hotelu lub na lotnisku, warto o fakcie poinformować pracowników danego obiektu. Kolejnym krokiem jest jednostka konsularna lub dyplomatyczna. W konsulacie, po weryfikacji tożsamości poszkodowanej osoby, urzędnik unieważnia skradziony dokument, a następnie wystawia paszport tymczasowy. W trakcie wyrabiania nowego paszportu po powrocie do Polski konieczne jest zwrócenie dokumentu tymczasowego wydanego przez urząd. Jeżeli dołączymy oświadczenie o kradzieży wystawione przez policję w kraju, gdzie spotkała nas niemiła przygoda zapłacimy mniej za wyrobienie nowego dokumentu.
To w konsulacie poszkodowany obywatel otrzyma również pomoc w nawiązaniu kontaktu z krewnymi oraz wsparcie finansowe w przypadku całkowitej utraty pieniędzy. Najczęstszą praktyką jest wypłacenie środków przelanych przez krewnych z Polski, jednak jeżeli nie ma takiej możliwości poszkodowanemu udziela się pożyczki, którą należy uregulować po powrocie.
Może się jednak zdarzyć, że w pobliżu nie będzie konsulatu. Co powinno się wtedy zrobić? Jak tłumaczy Marco Brinkmann z Tripsta.pl, w takiej sytuacji inna jednostka reprezentująca państwo należące do Unii Europejskiej ma obowiązek potraktować Polaka jako obywatela swojego kraju i udzielić mu pomocy. Pracownicy jednostki wystawią tymczasowy dokument podróżny (Emergency Travel Document – ETD), zapewniający szczególną ochronę mieszkańcom Unii, którzy znaleźli się w trudnej sytuacji (utrata dokumentów, kataklizmy).
Jeszcze przed wyjazdem warto przygotować listę placówek dyplomatycznych i konsularnych w pobliżu miejsca wyjazdu. Także niezbędnych numerów telefonu, tak jak infolinia banku i operatora sieci komórkowej. Właściwym rozwiązaniem, które ułatwi weryfikację tożsamości w przypadku utraty dokumentów, jest skopiowanie dokumentów w formie papierowej oraz elektronicznej (następnie wysłanej na swoją skrzynkę mailową).
Aby uniknąć niepotrzebnych stresów, jeszcze przed wylotem, warto zainwestować w ubezpieczenie, które zminimalizuje konsekwencje kradzieży. Po powrocie można odzyskać pieniądze za niemal wszystkie skradzione przedmioty. W tym celu ubezpieczycielowi należy przekazać dokument zgłoszenia przestępstwa na policji.
Źródło: Tripsta.pl
Wpisz komentarz
Zamknij to okno