Szukaj

» Wyszukiwanie zaawansowane



Szukaj

» Wyszukiwanie zaawansowane



Szukaj


Szukaj

Szukaj

Nie masz pomysłu na wczasy?


« Powrót do aktualności (2216)

Jak radzić sobie z kradzieżą w podróży?

26-03-2013

Bez pieniędzy, kart płatniczych, dokumentów i telefonu, często także możliwości porozumienia się w obcym języku – to może przydarzyć się każdemu podróżującemu. Nawet najlepiej zaplanowany wyjazd może stać się wówczas koszmarem. Co robić w sytuacji, kiedy turysta zagubi niezbędne rzeczy lub zostanie okradziony?

Bez względu na to, czy podróżujący wybierze spokojne zwiedzanie jednej z europejskich stolic, przemierzanie dżungli Ameryki Południowej, czy poznawanie orientalnych uroków Azji – nie wszystko może iść po naszej myśli. Jak podają eksperci około 12 proc. Polaków padło ofiarą kradzieży w trakcie kilku ostatnich sezonów wakacyjnych.

Jeśli dojdzie do kradzieży w pierwszej kolejności należy zgłosić zdarzenie na najbliższym posterunku policji, gdzie zostanie wydane oświadczenie potwierdzające zgłoszenie przestępstwa. Jeśli dokumenty zaginęły w hotelu lub na lotnisku, warto o fakcie poinformować pracowników danego obiektu. Kolejnym krokiem jest jednostka konsularna lub dyplomatyczna. W konsulacie, po weryfikacji tożsamości poszkodowanej osoby, urzędnik unieważnia skradziony dokument, a następnie wystawia paszport tymczasowy. W trakcie wyrabiania nowego paszportu po powrocie do Polski konieczne jest zwrócenie dokumentu tymczasowego wydanego przez urząd. Jeżeli dołączymy oświadczenie o kradzieży wystawione przez policję w kraju, gdzie spotkała nas niemiła przygoda zapłacimy mniej za wyrobienie nowego dokumentu.

To w konsulacie poszkodowany obywatel otrzyma również pomoc w nawiązaniu kontaktu z krewnymi oraz wsparcie finansowe w przypadku całkowitej utraty pieniędzy. Najczęstszą praktyką jest wypłacenie środków przelanych przez krewnych z Polski, jednak jeżeli nie ma takiej możliwości poszkodowanemu udziela się pożyczki, którą należy uregulować po powrocie.

Może się jednak zdarzyć, że w pobliżu nie będzie konsulatu. Co powinno się wtedy zrobić? Jak tłumaczy Marco Brinkmann z Tripsta.pl, w takiej sytuacji inna jednostka reprezentująca państwo należące do Unii Europejskiej ma obowiązek potraktować Polaka jako obywatela swojego kraju i udzielić mu pomocy. Pracownicy jednostki wystawią tymczasowy dokument podróżny (Emergency Travel Document – ETD), zapewniający szczególną ochronę mieszkańcom Unii, którzy znaleźli się w trudnej sytuacji (utrata dokumentów, kataklizmy).

Jeszcze przed wyjazdem warto przygotować listę placówek dyplomatycznych i konsularnych w pobliżu miejsca wyjazdu. Także niezbędnych numerów telefonu, tak jak infolinia banku i operatora sieci komórkowej. Właściwym rozwiązaniem, które ułatwi weryfikację tożsamości w przypadku utraty dokumentów, jest skopiowanie dokumentów w formie papierowej oraz elektronicznej (następnie wysłanej na swoją skrzynkę mailową).

Aby uniknąć niepotrzebnych stresów, jeszcze przed wylotem, warto zainwestować w ubezpieczenie, które zminimalizuje konsekwencje kradzieży. Po powrocie można odzyskać pieniądze za niemal wszystkie skradzione przedmioty. W tym celu ubezpieczycielowi należy przekazać dokument zgłoszenia przestępstwa na policji.

Źródło: Tripsta.pl


Komentujesz: Jak radzić sobie z kradzieżą w podróży?

Wpisz komentarz

Zamknij to okno
Tylko zalogowani użytkownicy mogą wystawiać komentarze

Fotogaleria: Galeria artykułu



Wasza ocena:


Wyślij link do znajomego!

Zamknij to okno
Prześlij poniższy link do znajomego najwygodniejszą dla Ciebie formą :


Wasze komentarze

Skomentuj artykuł


    Jeszcze nie ma jeszcze żadnych komentarzy

Zgłoś nadużycie