Szukaj

» Wyszukiwanie zaawansowane



Szukaj

» Wyszukiwanie zaawansowane



Szukaj


Szukaj

Szukaj

Nie masz pomysłu na wczasy?


« Powrót do inspiracji (227)


Renesans kolejek wąskotorowych



Powstały, bo były tanie i nadawały się nie tylko do wożenia podróżnych, lecz także do transportu towarów. Dziś pełnią funkcję atrakcji turystycznej i pozwalają na chwilę cofnąć się w czasie



Aspirują do bycia atrakcją turystyczną. To dla nich jedyna droga przetrwania, a zarazem ogromna szansa na przyszłość. Zwłaszcza odkąd miłość do wąskiego toru przejawianą przez kilku pasjonatów zaczęła podzielać Bruksela, która w ramach dotacji na rozwój turystyczny regionów dofinansowuje wąskotorówki.


Wiek złoty
Wróćmy jednak do XIX wieku. Rozwój dróg i transportu kołowego (czytaj: wozów konnych) nie nadążał za potrzebami przemysłu i rolnictwa. Wielkie majątki ziemskie miały problemy ze sprzedażą płodów rolnych, wyręby drewna posuwały się coraz głębiej w nieprzebyte puszcze. Pozyskany surowiec coraz trudniej było transportować do tartaków. W takich właśnie okolicznościach narodziły się wąskotorówki. Znakomita większość kolejek leśnych to dzieło Austriaków i Niemców z okresu pierwszej wojny światowej, gdy rabunkowo wycinano lasy na potrzeby frontu. Tylko kolejka bieszczadzka powstała w 1895 roku. Na terenie Polski powstają cztery typy wąskotorówek – na torach o rozstawie 600, 750, 785 (na Śląsku) lub 1000 milimetrów. Ich budowa była kilkakrotnie tańsza niż kolei o standardowym rozstawie torów. Kolejki folwarczne zaczęły zwozić plony z majątków ziemskich, leśne zajęły się zwózką drewna, przemysłowe obsługiwały kopalnie, cukrownie, huty i cegielnie. Ich zadaniem było jednak nie tylko przewożenie towarów, dowoziły także ludzi do pracy. Metropolie takie jak Warszawa wkrótce otoczyła gęsta sieć wąskotorówek świadczących właśnie przewozy pasażerskie. Na pasażerów, a konkretnie letników, nastawiona była kolejka (tramwaj) Koszalin-Mielno, do dziś funkcjonująca na skróconej trasie jako kolej normalnotorowa.
Rozwój przemysłu na początku XX wieku sprzyjał kolejkom. Z drugiej strony Europa zaczynała szykować się do wojny. Tuż po jej wybuchu na terenie dzisiejszej Polski położono setki kilometrów torów. Wszystkie strony konfliktu próbowały za pomocą wąskotorówek zapewnić sobie możliwość aprowizacji frontu. Specjalne oddziały wojska z gotowych elementów zwanych przęsłami (które przewożono na wozach konnych) układały tory. Czterdziestotrzykilometrowy odcinek z Mławy do Przasnysza powstał w ciągu dwóch tygodni!

Komentujesz: Renesans kolejek wąskotorowych

Wpisz komentarz

Zamknij to okno
Tylko zalogowani użytkownicy mogą wystawiać komentarze

Tagi: kolejka, kolej


Wasza ocena:


Wyślij link do znajomego!

Zamknij to okno
Prześlij poniższy link do znajomego najwygodniejszą dla Ciebie formą :


Wasze komentarze

Skomentuj artykuł


  • iwa9823

    Długi, długi, długi i jeszcze raz długi artykuł xD Ale ciekawy a to się najbardziej liczy :D :):):):):):):):):):):):):):):):):):):)

    iwa9823

  • mjaszczyk

    Ciekawa inspiracja!

    mjaszczyk

Zgłoś nadużycie

Skomentuj artykuł