Szukaj

» Wyszukiwanie zaawansowane

Nie masz pomysłu na wczasy?

« Powrót do inspiracji (227)

Tekst Joanna Stojak

Beskidy moja miłość

Najpiękniejsze, gdy pokrywa je mgła. Widząc koniec własnego nosa, prę do przodu, pod górę. Swoim rytmem, bo tutaj wszystko się wycisza i prawie stoi w miejscu

:: Tekst Joanna Stojak

Gdy wybierałam się w Beskidy po raz pierwszy, wiedziałam o nich tyle, że to najmłodsze góry w Polsce – uległy fałdowaniom w końcowej fazie orogenezy alpejskiej, a w trzeciorzędzie wypiętrzyły się ponownie. Wiedza potrzebna w szkole, na geografii. Jednak aby wędrować po górach, nie potrzebowałam sztywnych definicji – musiały one mnie po prostu do siebie przekonać.

Beskidy cieszą się ogromną popularnością wśród turystów, szczególnie masywy Beskidu Śląskiego i Żywieckiego. Kilka lat temu wybrałam się tam i ja – po raz pierwszy. Tatry, Bieszczady, Karkonosze – widziałam je wszystkie, ale w żadnych nie zakochałam się tak jak w Beskidach.

Zachłysnęłam się nimi i tak jest do dziś. Rok za rokiem, te same pasma, jedno po drugim. Można by powiedzieć, że najwyższy czas się nimi znudzić. O dziwo ja za każdym razem odkrywam je na nowo. Te same szlaki prezentują się inaczej – zmienia je pogoda, mijani ludzie (na niektórych ścieżkach bardzo nieliczni), wspomnienia. Beskidy mają specjalną szufladkę w moim sercu. A wydawać by się mogło, że to ot takie sobie góry, jak każde inne, i nawet nie za wysokie.

Zwykle goszczę w Beskidach około dwóch tygodni. Wbrew pozorom najtrudniej jest się tam dostać. Bez uprzedniej rezerwacji (doświadczenie uczy, że lepiej zainteresować się tym kilka miesięcy przed planowanym wyjazdem) można zapomnieć o dobrym miejscu noclegowym. Teoretycznie transport w Beskidach jest dość dobrze zorganizowany, ja jednak zawsze wolę od razu zamieszkać w miejscu, skąd odchodzą wszystkie szlaki. Łatwiej o takie skupiska w Beskidzie Żywieckim, aczkolwiek nigdy nie narzekałam na bazę noclegową Beskidu Śląskiego.

Za pierwszym razem zatrzymałam się w Szczyrku. Przejście z jednego końca wioski na drugi okazuje się nie lada wyczynem – to aż 11 kilometrów! I ile atrakcji po drodze! Akurat trafiłam na organizowany corocznie Tydzień Kultury Beskidzkiej. Mimo wielobarwności zespołów z najodleglejszych zakątków świata, najbardziej podobały mi się występy naszych polskich górali. To właśnie ten naturalny, doskonale zachowany folklor mnie urzekł. Beskidzcy górale są zupełnie inni niż ci z Tatr i Zakopanego – są według mnie prawdziwi. Najlepiej obserwuje się to w małych wioseczkach, w których kończą się szlaki.

Pamiętam jak pewnego razu zapadał zmrok, a ja i moi towarzysze dreptaliśmy żwawo pod górę, by jak najszybciej dotrzeć do domu, w którym wynajęliśmy pokój. Byliśmy zmęczeni po całodziennej wędrówce. Mimo to wdaliśmy się w rozmowę z góralem, który nas zaczepił – ubrany był w tradycyjny strój i żartował, używając gwary (beskidzcy górale zawsze są bardzo towarzyscy). Był ciekaw, dlaczego przyjechaliśmy w Beskidy, i koniecznie chciał, abyśmy zrobili sobie z nim zdjęcie, gdy usłyszał, że jesteśmy z Suwałk.

Komentujesz: Beskidy moja miłość

Wpisz komentarz

Zamknij to okno
Tylko zalogowani użytkownicy mogą wystawiać komentarze

Tagi: wędrówki, beskid śląski, beskid żywiecki, beskidy, tarnowskie góry

Wasza ocena:

Wyślij link do znajomego!

Zamknij to okno
Prześlij poniższy link do znajomego najwygodniejszą dla Ciebie formą :

Wasze komentarze

Skomentuj artykuł

• MAREKD

Potwierdzam,Beskidy są piękne,warto do nich wracać,polecam Przechybę,Radziejową,Jaworzynę,Babią Górę(tam byłem),a dla mniej wprawionych Parkowa w Krynicy kolejką do góry,a na górze...

MAREKD

• folstar

Beskidy to cudowne miejsce, do odpoczynku i spędzenia fajnie czasu. Dużo świeżego powietrza, spacery po górkach dla mniej leniwych oczywiście, byłem tam kilka razy więc polecam :D

folstar

• wilus94

Widać, że w Polsce też są ciekawe i piękne miejsca. Nie trzeba wyjeżdżać za granicę by odpocząć i ujrzeć piękne widoki. Polska to piękny kraj i choć niewielu tak twierdzi, powinniśmy...

wilus94

• pablo0o87

Bardzo fajne widoczki . Dla takich widoków warto wybrać się w Beskidy . Świerze powietrze , piękne krajobrazy oraz bogate szlaki turystyczne to wszystko się składa na to , że najbliższe lato...

pablo0o87

• tasiorek27

Ah..nasze cudowne Beskidy, cóż ja bym robił w weekend majowy gdyby nie te piękne górki. Uwielbiam tamtejsze szczyty, powietrze i niesamowity klimat oraz miłych ludzi.. co nie zawsze jest...

tasiorek27

• malinka6963

Nasze pięnke Beskidy to równiez i moja miłośc. Kiedyś na ostatnich wakacjach pojechaliśmy tam weekend na wakajcach. Były to najwspanialsze wakacje jakie kiedykolwiek miałam. ;-)

malinka6963

• Filip-Golarz

Ach... piękne widoczki :)